Ja mam podobny nazor jako Libor. Pouzivani znacky bez ssid jako mobilni mi proste nejako nejde k sobe. Myslim ze SSID by melo vyjadrovat typ stanice a ne, zda je pritomen operator. Stanice bez SSID mam zazitou jako stanici na domacim QTH uzivatele (tam kde nepouziva /P /M /AM /MM). Protoze jsme se nejako dohodli, tak to dodrzuji, ale jinak bych i na 710 pouzival -9, pokud je namotovana v aute. Pokud tedy zrovna nestojim v kolone, tak stejne nebudu na prichozi zpravu odepisovat at jsem -9 nebo -0. Je to horsi nez psat za jizdy SMS. A to zda jsem zivy operator se pozna lepe podle Voice Alertu (dale VA) a lepe se domluvime fone nez textove. Co kdyz necham auto stat na parkovisti a jdu na jidlo nebo na nakup (kdyz nechci stanici vypinat)? Staci vypnout VA, ale preci nebudu menit SSID! Pokud jsem schopny a chci komunikovat, tak zapnu VA a dam to vsem jasne vedet.
Dam priklad: Pojedu nekam na vylet autem 710/700, zaparkuji na miste ke je slabsi APRS pokryti a protoze jdu dale pesky s VX8/D7 necham zapnuty v aute fillin. A jak ted nastavit ssid? Kdyz jedu v aute mel bych mit -0 protoze jsem zivy. Kdyz zaparkuji zmenim auto na -9 a na rucce si nastavim -0? Nebo jak? Nebylo by lepsi mit v aute stale -9, at tam jsem nebo ne a na rucce pouzivat -7? To zda je operator schopny komunikovat se da lehce poznat ze situace nebo pripadne ze status textu.
Me prijde z hlediska mezinarodniho vyuziti a historickych duvodu nesrozumitelnejsi to to:
-0 domaci stanice na domacim QTH (tam kde nedavam /P ...)
-7 primarne: rucky - tedy lehka mobilni stanice nebo taky pomalu pohybujici se (pesky, kolo, padak, lyzar nebo i clovek v MHD s ruckou v kapse)
-8 primarne: preferovane lode (tim myslim, kdyz mam prvni lod dam -8), sekundarne: druha mobilni (auto)
-9 primarne: prvni mobilni resp. "tezka" spojena s dopravnim prostredkam nebo taky rychle se pohybujici (auto, motorka) - a to bez ohledu zda jde o tracker nebo komunikujici stanici
Ostatni bez zmeny.
Rozhodně to špatně neberu, naopak je dobře, že se vede diskuse. Já osobně budu vždy preferovat praktickou stránku věci, když mám na nějakou věc názor, podpořím ho věcnými argumenty a praktickým dopadem. Argumenty typu.... "protože to takdle dělají všichni" (aniž by ze prozkoumalo PROČ to tak dělají) , "protože je to to hezčí" (byť to znamená že to bude mít díky tomu značná negativa) .... neuznávám. (samozřejmě budu-li přehlasován, tak se podřídím) Bohužel, APRS je díky své otevřenosti a v našich končinách i díky ranému stádiu vývoje zatím hodně náchylné na "nedomyšlenosti" např. Voice Alert. bum prásk.... a napsalo se do bible 100Hz. Holt někdo nepřemýšlel... že zbytek světa má 50Hz síť. Bum prásk... SSID -15 18wheel trailer... že nám jich ale po Evorpě (Česku) jezdí... a každej druhej má APRS... 😆 a tak bych mohl pokračovat... Celá konference CAVTAT, když se podíváte na její závěry byl podle mého názoru jeden velký omyl. (nebo spíš placený výlet "činovníků" národních organizací) Místo toho, aby se pro APRS nalezla řešení která by respektovala podmínky regionu I, tupě převzali americký model (ani těch 100Hz si nevšimi 👿 ) Proto jsem jsem proti bezhlavému přejímání čehokoli co nestojí na racionálním základě a jediné opodstatnění je, že ONI to tam takdle dělají... Myslím, že nejsme tupé stádo, které je schopné jen opisovat. Pakliže cokoli domyslíme, aplikujeme, zpropagujeme a bude-li to fungovat, budou ONI opisovat od nás.
jo zkuste se tedy zamyslet (a podpořit argumenty 😆 ) jak tedy s -7. resp. obráceně, vidím potřebu rozlišit:
- SSID pro pokusy (nabízí se něco z -15, -11, -14, -12)
- SSID pro echt internetové (fuj fuj fuj) připojení (PDA přes GPRS, mobily) (a 3x fuj) tady bych viděl -10 (-10 should be used for operations via internet only)
- A tu SSID-7 že by tedy ty henheldy ve speciálním použití? (-7 sould be used by Kenwood D7 ( bicyle, motorbike, jogger, etc))
Ja mam podobny nazor jako Libor. Pouzivani znacky bez ssid jako mobilni mi proste nejako nejde k sobe. Myslim ze SSID by melo vyjadrovat typ stanice a ne, zda je pritomen operator. Stanice bez SSID mam zazitou jako stanici na domacim QTH uzivatele (tam kde nepouziva /P /M /AM /MM). Protoze jsme se nejako dohodli, tak to dodrzuji, ale jinak bych i na 710 pouzival -9, pokud je namotovana v aute. Pokud tedy zrovna nestojim v kolone, tak stejne nebudu na prichozi zpravu odepisovat at jsem -9 nebo -0. Je to horsi nez psat za jizdy SMS. A to zda jsem zivy operator se pozna lepe podle Voice Alertu (dale VA) a lepe se domluvime fone nez textove. Co kdyz necham auto stat na parkovisti a jdu na jidlo nebo na nakup (kdyz nechci stanici vypinat)? Staci vypnout VA, ale preci nebudu menit SSID! Pokud jsem schopny a chci komunikovat, tak zapnu VA a dam to vsem jasne vedet.
Dam priklad: Pojedu nekam na vylet autem 710/700, zaparkuji na miste ke je slabsi APRS pokryti a protoze jdu dale pesky s VX8/D7 necham zapnuty v aute fillin. A jak ted nastavit ssid? Kdyz jedu v aute mel bych mit -0 protoze jsem zivy. Kdyz zaparkuji zmenim auto na -9 a na rucce si nastavim -0? Nebo jak? Nebylo by lepsi mit v aute stale -9, at tam jsem nebo ne a na rucce pouzivat -7? To zda je operator schopny komunikovat se da lehce poznat ze situace nebo pripadne ze status textu.
Me prijde z hlediska mezinarodniho vyuziti a historickych duvodu nesrozumitelnejsi to to:
-0 domaci stanice na domacim QTH (tam kde nedavam /P ...)
-7 primarne: rucky - tedy lehka mobilni stanice nebo taky pomalu pohybujici se (pesky, kolo, padak, lyzar nebo i clovek v MHD s ruckou v kapse)
-8 primarne: preferovane lode (tim myslim, kdyz mam prvni lod dam -8), sekundarne: druha mobilni (auto)
-9 primarne: prvni mobilni resp. "tezka" spojena s dopravnim prostredkam nebo taky rychle se pohybujici (auto, motorka) - a to bez ohledu zda jde o tracker nebo komunikujici stanici
Ostatni bez zmeny.
trochu budu oponovat:
- Když vystoupíš z auta, není nic snadnějšího než stisknout PM memory, kde budeš mít prednastavenu SSID-3 a klidně ikonu DIGI. (operace na 5 sekund)
- VA pro indikaci obsluhy je sice príma, ale končíš jakmile přestaneš protistanici slyšet napřímo. Jakmile vidím maják OK1ALX, podívám se kde se tak asi nachází, a pošlu mu MSG, QSY na OK0C. (ta mu začne blikat na displeji, nemusí nic mačkat) Pakliže nebudu vědět, že má 710 (a všichni budou mít -9) tak jak trubka budu posílat na OK1ALX-9 do jeho trackeru MSG a čekat jestli se náhodou nepřeladí. Dopadne to tak, že MSG se přestanou úplně používat, protože z 10 pokusů o odeslání přijde ACK jen na jeden... (to odpoví ta stanice, která náhodou nemá tracker a náhodou je u rádia)
psal jsi: Pouzivani znacky bez ssid jako mobilni mi proste nejako nejde k sobe. Myslim ze SSID by melo vyjadrovat typ stanice a ne, zda je pritomen operator. Stanice bez SSID mam zazitou......
ALE PROČ??? Jasně máme nějaká paradigmata, "- něco" nám asociuje /M /MM /AM /J .... ale jaký praktický přínos to bude mít, přece mi nechcete říct, že jediný důvod jsou pocity, že je to zažité a že na APRS.FI dělají dobře statistiky... A nebo jo?
Nicméně, nerad bych, aby to vypadalo, že na něčem lpím že změna jen přes moji mrtvolu... Jestli opravdu shledáváte užitečnější mít auta -9 a nerozlišovat "živé a mrtvé" stanice můžeme o tom dát hlasovat, svět se nezboří, ať to bude tak nebo onak.
jen poslední doplněk k tomuto tématu, raději jsem to nakreslil, protože mám pořád dojem, ze se mi nedaří textem popsat co mám ze systémového hlediska na mysli.
Na první pohled máme dva dostupné identifikátory, které nám můžou cosi o objektu na první pohled napovědět. Pakliže tedy řekneme, že auto bude mít vždy
-9, přestáváme automaticky jeden z nich používat, protože oba říkají stejnou věc. V opačném případě můžeme na první pohled usoudit.
symbol auto - bez SSID - hele, někdo kdo má D710 a můžu mu poslat MSG
symbol auto - SSID-9 - má tracker, ani nemá smysl mu psát... či ho volat
symbol auto - SSID -2 (-3) Hele, o někde parkuje a má tam puštěnou DIGI
symbol auto - SSID -13 hele, jede autem a je zapojen do IZS (to je zatím hudba budoucnosti... ale)
A takto analogicky lze postupovat i v jiných případech
Nicméně, nerad bych, aby to vypadalo, že na něčem lpím že změna jen přes moji mrtvolu... Jestli opravdu shledáváte užitečnější mít auta -9 a nerozlišovat "živé a mrtvé" stanice můžeme o tom dát hlasovat, svět se nezboří, ať to bude tak nebo onak.
jen poslední doplněk k tomuto tématu, raději jsem to nakreslil, protože mám pořád dojem, ze se mi nedaří textem popsat co mám ze systémového hlediska na mysli.
Na první pohled máme dva dostupné identifikátory, které nám můžou cosi o objektu na první pohled napovědět. Pakliže tedy řekneme, že auto bude mít vždy
-9, přestáváme automaticky jeden z nich používat, protože oba říkají stejnou věc. V opačném případě můžeme na první pohled usoudit.symbol auto - bez SSID - hele, někdo kdo má D710 a můžu mu poslat MSG
symbol auto - SSID-9 - má tracker, ani nemá smysl mu psát... či ho volat
symbol auto - SSID -2 (-3) Hele, o někde parkuje a má tam puštěnou DIGI
symbol auto - SSID -13 hele, jede autem a je zapojen do IZS (to je zatím hudba budoucnosti... ale)A takto analogicky lze postupovat i v jiných případech
Tohle dava smysl, pripadne bych se primlouval aktualizovat o podobne axiomy i https://www.hamradio.cz/aprs_new/index.php?str=obecna-doporuceni , neb tady brzy zapadnou mezi sedimenty.